Umiejętność konwersacji to kompetencja, której zalet nie trzeba wymieniać, i która pozwala odnosić sukcesy w każdej dziedzinie. Język skutecznego rozmówcy jest poprawny, interesujący i wyrazisty. Osoby, które są biegłe w sztuce konwersacji, cechują się taktem. Wykazują zainteresowanie swoim rozmówcą, jednak nie są wścibskie, nie wprawiają w zakłopotanie oraz nie zasypują szczegółami.
Jak być lepszym rozmówcą?
Gdy spotykasz pierwszy raz osobę, z którą będziesz rozmawiał, zapamiętaj przynajmniej jej imię i wypowiadaj podczas rozmowy. Dla Twojego rozmówcy jest to bardzo przyjemne. Stanowi to bardzo dobry wstęp do konwersacji. Możesz się także dowiedzieć czegoś więcej o drugiej osobie, np. za pomocą tzw. small talk. Niezobowiązująca rozmowa pozwala nawiązać relację i pewną więź z rozmówcą. Poznaj ulubione zagadnienia swojego rozmówcy, i zadaj kilka pytań, dotyczących jego zainteresowań.
Jak nawiązać small talk, a jak dyskutować dłużej?
Dobry rozmówca angażuje słuchaczy w dyskusję, którzy chętnie go słuchają. Ważny jest kontakt wzrokowy, patrzenie w dal „przez ramię” może być sygnałem, że nie słuchasz drugiej osoby. Oczywiście nie przesadzaj i nie spoglądaj zbyt nachalnie na rozmówcę. Utrzymuj kontakt wzrokowy co jakiś czas. Aby konwersacja była spójna i efektowna, trzymaj się tematu, nie uciekaj w dygresje. Dyskutuj, ale wiedz, kiedy zabrać głos, a kiedy pozwolić wypowiedzieć się innym osobom. Staraj się nie mówić zbyt głośno lub za cicho. Jeśli ktoś prosi cię o powtórzenie czegoś, najprawdopodobniej nie mówisz wyraźnie. Nagraj swoją wypowiedź, a następnie odsłuchaj w zaciszu domu, by sprawdzić to. Jeśli naprawdę chcesz zrozumieć drugą osobę i jej punkt widzenia, zachowaj otwarty umysł.